Regulacja snu i czuwania

| Medycyna

Amerykańscy naukowcy odkryli właśnie, w jaki sposób białka pomagają regulować sen i czuwanie. Dzięki temu będzie można opracować skuteczniejsze metody leczenia chorób związanych z zaburzeniami snu.

Gen wpływający na zegar biologiczny wcale nie działa tak, jak pierwotnie sądzono (Proceedings of the National Academy of Sciences).

Przypuszczano, że mutacja w genie CK1, nazywana mutacją tau, spowalnia jego aktywność, pozwalając z kolei przyspieszyć zegarowi biologicznemu. Badacze z Michigan i Utah donoszą teraz jednak, iż mutacja przyspiesza działanie zegara poprzez zwiększanie aktywności genu, a nie jego spowalnianie.

Kluczowa dla opracowania metod terapii dla, na przykład, depresji czy bezsenności — a więc zaburzeń związanych z rytmem okołodobowym procesów fizjologicznych — jest umiejętność przewidywania, jak zegar biologiczny może być kontrolowany — powiedział dr David Virshup z Huntsman Cancer Institute (University of Utah).

Virshup i Daniel Forger z University of Michigen są współautorami raportu.

Białko PER pomaga regulować zegar biologiczny, dlatego też Amerykanie badali, jak szybko jest ono w komórkach rozkładane. Teoria była taka, że mutacja tau może przyczyniać się do szybszego odbudowywania się zapasów PER. Kiedy jednak zaczęto ją weryfikować na komórkach myszy, okazało się, iż rytm dobowy przyspieszał, gdy gen CK1 stawał się bardziej aktywny, a białko PER znikało szybciej niż zwykle.