Gdzie wyląduje Philae?

| Astronomia/fizyka
ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Europejska Agencja Kosmiczna wybrała pięć potencjalnych miejsc lądowania na komecie 67P/Czuriumow-Gierasimienko. W połowie listopada na powierzchni komety ma wylądować próbnik Pilae. Zakotwiczy się on za pomocą harpunu i przeprowadzi serię badań naukowych.

Wybór miejsca do lądowania nie jest łatwą sprawą. Musi być ono w miarę płaskie i stabilne, musi doń docierać tyle światła słonecznego, by możliwe było ładowanie baterii Philae, które pozwalają na 64-godzinną pracę na pojedynczym zasileniu. Światła słonecznego nie może być jednak zbyt dużo, by nie doszło do przegrzania próbnika. W końcu musi być to miejsce, w którym istnieje prawdopodobieństwo znalezienia czegoś interesującego.

Jądro komety liczy około 4 kilometrów średnicy. Obiega ona Słońce co 6,5 roku. Obecnie znajduje się w odległości 522 milionów kilometrów od gwiazdy. Do największego zbliżenia dojdzie 13 sierpnia przyszłego roku, gdy kometa oraz towarzysząca jej sonda znajdą się w odległości 185 milionów kilometrów od Słońca. Do jądra komety będzie wówczas docierało ośmiokrotnie więcej światła niż obecnie.

67P/Czuriumow-Gierasimienko kometa Rosetta Philae