Badacze proszą internautów o pomoc przy bozonie Higgsa

| Astronomia/fizyka
CERN, CMS

Naukowcy w USA i Wielkiej Brytanii, którzy pracują w CERN przy eksperymencie ATLAS, proszą internautów o pomoc w poszukiwaniu nowych cząstek. Uruchomili właśnie witrynę Higgs Hunters, na której udostępnili 23 000 obrazów zarejestrowanych przez Wielki Zderzacz Hadronów.

Część naukowców uważa, że bozon Higgsa rozpada się na nieznane cząstki. Ich odkrycie mogłoby zmienić współczesną fizykę. Stąd prośba naukowców, by wszyscy chętni zajrzeli na wspomnianą witrynę i szukali na udostępnionych obrazach śladów rozpadu. Na witrynie umieszczono instruktaż informujący jak i czego należy szukać.

Napisanie programu, który byłby w stanie zidentyfikować te nowe cząstki jest bardzo trudne. Dlatego chcemy zobaczyć, jak nam będzie szło, gdy do poszukiwań przyłączą się ludzie - mówi profesor Andy Haas z New York University. Z kolei profesor Chris Lintott z Uniwersytetu w Oxfordzie, główny badacz w społecznościowym projekcie naukowym Zooniverse, stwierdził: Najbardziej ekscytującym wydarzeniem w społecznościowej nauce jest moment, w którym znajduje się coś niezwykłego w zestawie danych. Kto wie, co znajdziemy w danych z ATLAS-u.

Higgs Hunters to wspólne dzieło University of Oxford, New York University, University of Birmingham, Zooniverse i CERN-u.

ATLAS bozon Higgsa rozpad Higgs Hunters LHC Wielki Zderzacz Hadronów