Tysiące gatunków drzew do odkrycia

markg6, licencja: Creative Commons

W 2013 roku grupa naukowców doszła do wniosku, że w Amazonii występuje około 16 000 gatunków drzew. To więcej niż na pozostałym obszarze Ziemi. Teraz ten sam zespół postanowił sprawdzić swoje szacunki w oparciu o badanie próbek znajdujących się w zbiorach muzealnych.

Uczeni przyjrzeli się 500 000 okazów zebranych w Amazonii latach 1707-2015. Stwierdzili, że reprezentują one 11 676 gatunków drzew. Na tej podstawie uznali, że ich szacunki mówiące o 16 000 gatunków są prawidłowe. To oznacza, że nie znamy jeszcze około 4000 najrzadszych amazońskich gatunków drzew. "Od roku 1900 każdego roku odkrywanych jest w Amazonii od 50 do 200 nowych gatunków drzew. Nasze analizy sugerują, że wszystkie drzewa Amazonii będziemy dokrywać przez kolejnych 300 lat" - mówi Nigel Pitman z Field Museum.

Szczegółowa analiza była możliwa dzięki digitalizacji kolekcji. Sfotografowane okazy są udostępniane społeczności naukowej za pomocą witryn-agregatorów, takich jak np. IDigBio. Bez digitalizacji nasze badania byłyby niemożliwe. Dzięki niej bowiem w jednym miejscu znajdowały się wszystkie dane, jakich potrzebowaliśmy. Nie musieliśmy zatem podróżować do każdego muzeum na świecie. Mogliśmy przyjrzeć się wszystkim okazom ze wszystkich muzeów - cieszy się Pitman.

Połączenie nowoczesnych technologii i setek lat pracy specjalistów daje świetne wyniki. Botanicy z The Field Museum zbierają i opisują rośliny Amazonii od ponad 100 lat. Mamy u nas takich specjalistów, jak Robin Foster, który od dziesięcioleci zajmują się botaniką Amazonii. Spis gatunków to w pewnym sensie ukoronowanie ich pracy - dodaje Pitman.

Amazonia drzewo gatunek