Galaktyka spiralna zadziwiła astronomów

| Astronomia/fizyka
University of California, Los Angeles

Astronomowie odkryli najstarszą znaną nam galaktykę spiralną. Znajduje się ona w odległości 10,7 miliarda lat świetlnych od Ziemi.

Gdy popatrzymy na najstarsze galaktyki, to wyglądają one dziwnie. Są nieregularne, a nie symetryczne. Większość z nich wygląda jak wrak pociągu. Naszą pierwszą myślą było ‚dlaczego ta galaktyka jest tak różna i tak piękna' - mówi profesor Alice Shapley z University of California, LosAngeles.

Główny autor badań, David Law z University of Toronto, wyjaśnia: „istnienie tej galaktyki jest zadziwiające. Według obecnego stanu wiedzy galaktyki spiralne z dobrze uformowanymi, dużymi ramionami po prostu nie istnieją na tak wczesnym etapie ewolucji wszechświata“.

Law i Shapley przeanalizowali około 300 odległych galaktyk i okazało się, że spiralna BX442 jest jedną z zaledwie 30 tak masywnych. Następnie użyli teleskopu Kecka, by uzyskać lepszy obraz. Po analizie światła z 3600 lokalizacji wewnątrz i na zewnątrz BX442 okazało się, że mają do czynienia z masywną galaktyką spiralną. Początkowo myśleliśmy, że to iluzja, że obraz nas zwodzi. Gdy jednak przeprowadziliśmy analizy spektrum światła galaktyki okazało się, że spiralne ramiona, które widzimy, rzeczywiście do niej należą - mówi Shapley.

Naukowcy sądzą, że na niezwykły kształt BX442 w jakiś sposób wpłynęła widoczna na górze zdjęcia pobliska galaktyka karłowata.

BX442 galaktyka spiralna wszechświat