Słodki sposób na pałeczki okrężnicy

| Ciekawostki
robiegomez, CC

Naukowcy z York University opracowali DipTreat - specjalne paski, za pomocą których w mniej niż 2 godziny można zabić w wodzie ok. 90% pałeczek okrężnicy (Escherichia coli). Kanadyjczycy podkreślają, że to ważny etap w pracach nad tanimi przenośnymi urządzeniami nowej generacji.

Wcześniej ekipa z Micro and Nano-scale Transport (MNT) Lab zaprezentowała metodę wykrywania E. coli w wodzie za pomocą Mobile Water Kit.

Jak tłumaczą autorzy publikacji z pisma Environmental Science Water Research & Technology, na suszce adsorbowano naturalnie występujący cukier - D-glukozę. Pałeczki okrężnicy można było wabić, wykorzystując chemotaksję. Porowaty papier dodatkowo ułatwiał chwytanie E. coli. Naukowcy posłużyli się też bakteriobójczym białkiem kationowym z moringi olejodajnej (MOCP, od ang. Moringa oleifera cationic protein). Końcowy system składa się z 3 pasków: górny i dolny zawierają D-glukozę, a środkowy przeciwbakteryjny MOCP.

Kanadyjczycy podkreślają, że DipTreat bazuje wyłącznie na naturalnie występujących substancjach przeciwbakteryjnych i cukrze, co oznacza minimalny wpływ na środowisko.

Obecnie popularne systemy uzdatniania zawierają nanocząstki srebra i glinę, których długoterminowy wpływ na ludzkie zdrowie nie jest, wg prof. Sushanty Mitry, dobrze poznany.

Co ważne, DipTreat jest skuteczny w przypadku małych ilości wody. Turysta mógłby więc zaczerpnąć kubek wody i łatwo ją oczyścić za pomocą pasków.

Doceniając prace Kanadyjczyków, UNICEF zaprosił Mitrę, by zaprezentował ich dokonania na spotkaniu, które odbędzie się 22 listopada w Kopenhadze.

DipTreat woda pałeczki okrężnicy Escherichia coli oczyszczanie D-glukoza białko kationowe moringa olejodajna Sushanta Mitra