Lek na raka zwalczy Ebolę?

| Medycyna
© Centers for Disease Control and Prevention

Cała klasa leków dopuszczonych do leczenia raka piersi i niepłodności może, jak wynika z najnowszych badań, zwalczać nieuleczalnego dotychczas wirusa Ebola. Naukowcy z University of Virginia School of Medicine zauważyli, że klimifen powstrzymuje u myszy zakażenia Ebolą. Wydaje się, że lek ten, oraz inne medykamenty o podobnej strukturze, uniemożliwia przedostanie się RNA wirusa do cytoplazmy komórek. To jedne z pierwszych zatwierdzonych przez FDA leków, które na modelu mysim są skuteczne przeciwko Eboli - mówi Judith M. White z University of irginia.

Najnowsze odkrycie to wynik współpracy uczelni wyższych, agend rządowych i prywatnych przedsiębiorstw. Najpierw niezwykłe możliwości wspomnianych leków zauważyli badacze z firmy Zalicus i U.S. Army Medical Research Institute of Infectious Diseases. Zwrócili się oni o pomoc do ekspertów z University of Virginia, prosząc o określenie, jak lek radzi sobie z wirusem. Badania dwóch środków z rodziny do której należy klimifen pozwoliły na poznanie odpowiedzi.

Najnowsze prace przyczyniają się też do lepszego zrozumienia Eboli. Jeden z badaczy, Jason Shoemaker mówi, że Ebola to nietypowy wirus, działający często odmiennie od innych wirusów, dlatego też każda tego typu praca przybliża nas do jego lepszego poznania.

Ebola klimifen wirus