Europejscy kuzyni

| Humanistyka
National Human Genome Research Institute, PD

Europejczycy są ze sobą bliżej spokrewnieni niż dotychczas sądzono. Badania przeprowadzone na 2257 osobach z 40 różnych populacji wykazały, że dwóch dowolnych Europejczyków ma z dużym prawdopodobieństwem wielu wspólnych przodków, którzy żyli około 1000 lat temu.

Peter Ralph z University of Southern California i Graham Coop z University of California, Davis zsekwencjonowali całe genomy badanych, by w ten sposób przyjrzeć się ich przodkom.

Z ich badań wynika, że większość osób należących do tej samej populacji ma wspólnych przodków, którzy żyli około 500 lat temu. Jednak im bardziej cofniemy się w czasie, tym więcej znajdziemy wspólnych przodków pomiędzy przedstawicielami odległych populacji.

Naukowcy znaleźli też genetyczne ślady ważnych wydarzeń historycznych, takich jak np. migracja Hunów do Europy Wschodniej. Wielu mieszkańców tej części Starego Kontynentu ma wspólnych przodków, którzy żyli 1500 lat temu. Natomiast np. wspólni przodkowie współczesnych Włochów i innych mieszkańców Europy pojawiają się głównie 2000 lat temu. Prawdopodobnie ma to związek z geograficzną izolacją Półwyspu Apenińskiego.

Genetyczne poszukiwania przodków mogą odpowiedzieć na wiele pytań. Dzięki nim naukowcy mogą np. dowiedzieć się, jak wyglądały migracje ludności, a co za tym idzie, jak rodziły się i rozprzestrzeniały języki, jak dochodziło do wymiany kulturowej. Nie będziemy musieli polegać tylko na świadectwach pisanych czy pracach archeologów.

Europa Europejczyk wspólny przodek