Menu skrojone na oko pająka

ibsut (Ian Sutton), CC

Evarcha culicivora, skakuny żyjące w Kenii oraz w Ugandzie, są bardzo bystrymi obserwatorami. Żywiąc się krwią kręgowców wyssaną przez komary, muszą odróżniać samice od samców i robią to m.in. po czułkach.

Ponieważ to samice komarów żywią się krwią, są z oczywistych względów cenniejsze dla pająków. Skoro jednak obie płcie osiągają podobne rozmiary, w jaki sposób skakuny identyfikują wartościowszy dla siebie posiłek? Oczywiście, opite krwią samice mają obrzmiały, czerwony odwłok. Inną różnicą, która przychodzi na myśl, jest wygląd czułków - tłumaczy dr Ximena Nelson z University of Canterbury.

Samce mają czułki przypominające pióra, podczas gdy u samic są one znacznie mniej złożone. Chcąc przetestować priorytety skakunów, Nowozelandczycy skorzystali z niemodyfikowanych martwych owadów oraz kilku rodzajów hybryd, w tym samców z głowami samic i na odwrót. Pająki najbardziej gustowały w nietkniętych, najedzonych samicach, co oznacza, że najważniejszym czynnikiem w wyborze ofiary jest dla nich obecność krwi. Kiedy jednak serwowano im hybrydy samicy (głowy i tułowia jednej samicy oraz odwłoka innej samicy) i samca (samczej głowy i tułowia oraz odwłoka samicy), pająki wybierały zazwyczaj wersję z czułkami samicy. Chwilowo wypełniony krwią odwłok wydawał się mieć dla nich mniejsze znaczenie.

Uzbrojeni w początkowe ustalenia, naukowcy rozpoczęli kolejny etap eksperymentu: demonstrację animacji 3D. E. culicivora wyświetlano objedzone ciała komarów z męskimi bądź żeńskimi czułkami. Okazało się, że model z czułkami samicy prowokował atak aż 3/4 dorosłych pająków.

Obecnie dr Nelson chce ustalić, w jaki sposób skakuny przetwarzają informacje wzrokowe. Czy analizują wszystkie cechy naraz, czy działają raczej według listy, na której po kolei "odhaczają" kolejne punkty. Jedno jest pewne, preferencje są wrodzone, bo podczas testów młodociane pająki zachowywały się dokładnie tak samo jak w pełni dojrzałe osobniki.

Evarcha culicivora skakun pająk ofiara komar czułki ofiara wybór