GeForce 8800GTX lepszy niż dwa układy ATI

| Technologia

Redaktorzy serwisu The Inquirer przeprowadzili testy karty GeForce 8800GTX i porównali jej wydajność z dwoma kartami ATI X1950 XTX pracującymi w trybie CrossFire. Okazuje się, że w wykorzystującej biblioteki OpenGL grze Quake 4 procesor Nvidii jest szybszy od dwóch układów ATI!

GeForce 8800GTX był w stanie wyświetlić więcej klatek w ciągu sekundy w każdej z testowanych rozdzielczości. Karty wyposażone w procesory ATI okazały się słabsze również wówczas, gdy włączono ośmiokrotne filtrowanie anizotropowe (AF) i czterokrotny antyaliasing (FSAA).

Filtrowanie anizotropowe to technologia filtrowania tekstur na obiektach trójwymiarowych, której zadaniem jest ich wyostrzenie, a tym samym poprawa jakości całej grafiki. Z kolei FSAA to inaczej pełnoekranowe wygładzanie krawędzi – technologia odpowiedzialna za wygładzanie krawędzi obiektów trójwymiarowych. Obie technologie bardzo obciążają procesor graficzny, szczególnie wtedy, gdy wykorzystywane są jednocześnie.

Układy ATI były bardziej wydajne w grze FEAR z wyłączonymi FSAA i AF. Potrafiły pokazać 7-8 klatek w ciągu sekundy więcej. Jednak w rozdzielczościach 1600x1200 i wyższych lepsza okazała się karta GeForce 8800GTX. Nvidia przegrała też minimalnie po włączeniu czterokrotnego FSAA i 16-krotnego AF. Wówczas karty konkurencji wyświetlały 3-4 klatek więcej.

Okazuje się więc, że jeden procesor GeForce 8800GTX potrafi być bardziej wydajny niż dwa najnowsze układy ATI. Tą drugą firmę czeka wiele pracy. Czy wykona ją dobrze przekonamy się w przyszłym roku, gdy zadebiutuje układ R600.

GeForce 8800GTX Radeon X1950 XTX Nvidia ATI Quake 4 FEAR antyaliasing filtrowanie anizotropowe