Mangalyaan na właściwej orbicie

| Astronomia/fizyka
NASA

Osoby trzymające kciuki za pierwszą indyjską misję na Marsa przeżywały ostatnio nerwowe chwile. Pojazd Mars Orbiter Mission (MOM - Mangalyaan) miał problemy z ulokowaniem się na odpowiedniej orbicie okołoziemskiej. Przed dwoma dniami Indyjska Organizacja Badania Przestrzeni Kosmicznej poinformowała, że nie udały się cztery z serii manewrów. Pojazd przyspieszono zaledwie o 35 metrów na sekundę zamiast o 130 m/s, w związku z czym znalazł się na orbicie w odległości 78 000 kilometrów od Ziemi. Planowana orbita to 100 000 km.

Wczoraj kierownictwo misji poinformowało, że udało się umieścić sondę Mangalyaan na właściwej orbicie. Jeszcze w bieżącym tygodniu orbita zostanie ponownie zmieniona a sonda, po kilkukrotnym okrążeniu Ziemi, wyruszy w stronę Marsa. Powinna dotrzeć do Czerwonej Planety we wrześniu 2014 roku.

Droga na Marsa jest długa i sondę czeka jeszcze wiele krytycznych manewrów. Ale to pierwsza indyjska misja na Marsa i jak dotychczas Mangalyaan sprawuje się zadziwiająco dobrze - stwierdził Pacal Lee z należącego do NASA Mars Institute.

Indie Mars Orbiter Mission Mangalyaan Mars