Komórki grają z rakiem w „Życie”

| Medycyna
Crispin Semmens, CC-BY-SA

Połączony zespół naukowców z Uniwersytetu Stanowego Florydy i Koledżu Uniwersyteckiego w Londynie dokonał przełomowego odkrycia, które być może zmieni nasze podejście do leczenia raka. Zdrowe komórki grają z rakowymi w specyficzną grę.

Jak wynika z badań, przeprowadzonych najpierw na muszkach owocowych i potwierdzonych później u ssaków, zdrowe komórki rywalizują z kancerogennymi o przeżycie. Jeśli zdrowym komórkom uda się całkowicie otoczyć komórki rakowe, te giną w wyniku apoptozy. Jeśli im się to nie uda i komórki rakowe wydostaną się „na wolność", wygrywają rozgrywkę i mogą się namnażać swobodnie.

O tym, kto wygra tę walkę, przypominającą grę planszową, decydują dwa kluczowe białka: Lgl i Mahjong. Wpływają one na wynik rywalizacji i decydują, jak wysoko znajduje się „poprzeczka" wygranej.

Badacze są mocno podekscytowani wynikami doświadczeń. Po raz pierwszy widzimy komórki rakowe, które są niszczone jedynie poprzez otoczenie zdrowymi komórkami - mówi dr Yasuyuki Fujita z londyńskiego MRC Laboratory. - Jeśli uda nam się lepiej zrozumieć, jak to się dzieje, w przyszłości być może będziemy mogli kontrolować to zjawisko i stworzyć całkowicie nowe sposoby zapobiegania i leczenia raka.

Badania rozpoczęły się od Lgl, które kontroluje prawidłowy podział komórki i zapobiega ich rakowaceniu. Wkrótce odkryto, że Lgl ma swoistego partnera, powstrzymującego komórkową apoptozę, którego nazwano Mahjongiem. To jego mutacje odpowiedzialne są za powstanie śmiertelnej rywalizacji a w dalszej perspektywie - decydują, kto ją wygra. Subtelna gra pomiędzy Lgl i Mahjongiem to dla nas gra o życie.

Lgl Mahjong rakowacenie rywalizacja komórek mutacja białek Yasuyuki Fujita