NASA planuje misję kolejnego marsjańskiego łazika

| Astronomia/fizyka
NASA

Zaledwie przed czterema miesiącami informowaliśmy, że NASA zapowiedziała na rok 2016 kolejną marsjańską misję - InSight. Teraz Agencja poinformowała, że w roku 2020 na Czerwoną Planetę trafi kolejny łazik. Administracja prezydenta Obamy jest zdecydowana zrealizować solidny program eksploracji Marsa. Dzięki naszej kolejnej misji utrzymamy rolę Ameryki jako lidera w badaniach Czerwonej Planety, a jednocześnie dokonamy kolejnego znaczącego kroku w kierunku wysłania tam ludzi w latach 30. - zapowiedział szef NASA Charles Bolden.

Ruszający pełną parą program badań Marsa obejmuje łaziki Curiosity i Opportunity (pracuje na Marsie od 2004 roku), dwa pojazdy NASA (satelity Mars Odyssey i Mars Reconnaissance Orbiter), udział Amerykanów w misji Europejskiej Agencji Kosmicznej (satelita Mars Express). W przyszłym roku w kierunku Marsa poleci satelita MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN), którego celem będzie badanie górnych warstw atmosfery Czerwonej Planety. Wspomniana na wstępie misja InSight będzie miała za zadanie zbadanie wnętrza planety. NASA weźmie też udział w planowanych przez Europę misjach ExoMars, które wystartują w roku 2016 i 2018.

Z kolei w roku 2020 na Marsa zostanie wysłany następca Curiosity. Już obecnie wiadomo, że jego projekt będzie bazował na misji Mars Science Laboratory, która przed kilkoma miesiącami dostarczyła na Czerwoną Planetę Curiosity. Wkrótce zostanie powołany zespół, który określi cele naukowe nowej misji. Następnie rozpoczną się prace nad wyborem instrumentów potrzebnych do realizacji postawionych zadań.

NASA Mars Curiosity łazik marsjański Czerwona Planeta