Nowy instrument do poszukiwania egzoplanet

| Astronomia/fizyka
NASA

NASA wybrała zespół naukowy, który wybuduje ultranowoczesny instrument do poszukiwania planet pozasłonecznych. Teleskop, który powstanie w ramach nowej umowy pomiędzy NASA a Narodową Fundacją Nauki (NASA-NSF Exoplanet Observational Research - NN-EXPLORE), będzie rejestrował zaburzenia ruchu gwiazd powodowane obecnością planet. Instrument NEID (NN EXPLORE Exoplanet Investigations with Doppler Spectroscopy) zostanie zbudowany na Pennsylvania State University przez zespół doktora Suvratha Mahadevana. Ma on zostać ukończony w 2019 roku, a następnie będzie zainstalowany na 3,5-metrowym teleskopie WIYN w Kitt Peak National Observatory.

Dzięki NEID możliwe będzie nie tylko szukanie nowych planet, ale także weryfikowanie odkryć Keplera/K2 i rozwijanego TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite). NEID pomoże też w identyfikowaniu celów obserwacyjnych dla Teleskopu Kosmicznego Jamesa Webba oraz Wide-Field Infrared Survey Telescope.

NEID to główna część nowej umowy pomiędzy NASA a NSF. Najnowocześniejszy precyzyjny instrument pozwoli na poszukiwanie nowych światów za pomocą teleskopu WIYN. Z niecierpliwością czekamy na nowe odkrycia, które można będzie potwierdzać i badać za pomocą teleskopów kosmicznych NASA - mówi Paul Hertz, dyrektor Wydziału Astrofizyki NASA.

NEID planeta pozasłoneczna egzoplaneta Teleskop Keplera