NASA udostępnia miliony zdjęć z NEOWISE

| Astronomia/fizyka
NASA/JPL/Gemini Observatory/AURA/NSF

NASA udostępniła miliony zdjęć wykonanych przez teleskop Near-Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer (NEOWISE). To wyspecjalizowane w poszukiwaniu asteroid urządzenie rozpoczęło wykonywanie zdjęć w grudniu 2013 roku po wyjściu z długotrwałej hibernacji. Teraz w sieci udostępniono miliony zdjęć wykonanych w podczerwieni oraz miliardy pomiarów asteroid, gwiazd, galaktyk i kwazarów. Dostępne są dane zebrane pomiędzy 13 grudnia 2013 a 13 grudnia 2014 roku.

Jednym z powodów, dla którego udostępniamy te dane jest chęć przekonanie się, jakie ekscytujące i kreatywne projekty powstaną dzięki nim - mówi Amy Mainzer, główna badaczka projektu NEOWISE.

W ciągu roku pracy NEOWISE wykonał 2,5 milionów zestawów fotografii, dostarczył dane dotyczące ponad 10 000 obiektów, odkrył 129 nowych obiektów, z czego 39 to obiekty bliskie Ziemi, wykonał też ponad 10 miliardów pomiarów.

Jeszcze nie skończyliśmy. Rozpoczęliśmy dopiero drugi rok badań naukowych, a już odkryliśmy 21 nowych obiektów, z czego 6 znajduje się blisko Ziemi - mówi Mainzer.

NEOWISE przegląda niebo w poszukiwaniu asteroid i komet. Pracuje w podczerwieni, dzięki czemu łatwiej odnajduje ciemne obiekty, trudne do zauważenia w świetle widzialnym. Niemal wszystkie obiekty odkryte przez NEOWISE są duże, liczą setki metrów średnicy, i bardzo ciemne. W przeciwieństwie do teleskopów znajdujących się na Ziemi, NEOWISE jest w stanie zauważyć i zbadać obiekty zbliżające się od strony Słońca.

Teleskop, początkowo zwany WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) został wprowadzony w stan hibernacji w 2011 roku po tym, jak zakończył swoją pierwotną misję. We wrześniu 2013 został wybudzony, przemianowany na NEOWISE i przydzielono mu kolejną misję. Teraz jego zadaniem jest pomoc w prowadzonym przez NASA programie, którego celem jest wyszukiwanie obiektów potencjalnie niebezpiecznych dla Ziemi oraz dostarczanie danych na temat znanych już asteroid i komet.

Dane z NEOWISE zostały udostępnione na stronach Caltechu.

NEOWISE teleskop NASA zdjęcia asteroidy komety