Oceniają kochanków po opakowaniu

Photograph courtesy of M.C. Trillo

Dla samic pająków Paratrechalea ornata liczy się nie tylko zawartość podarunków od potencjalnych partnerów, ale i biel opakowania z jedwabiu.

Photograph courtesy of M.C. Trillo

Szukając kochanki, samce P. ornata przechadzają się, wprawiając w drgania przednie odnóża i nogogłaszczki. W aparacie gębowym trzymają owinięty białą nicią łup - prezent dla wybranki serca.

By dowiedzieć się więcej o tym zachowaniu, Mariana Trillo, Valentina Melo-González i María José Albo z Instituto de Investigaciones Biológicas Clemente Estable w Urugwaju schwytały pająki z Río Santa Lucía. Później przeprowadzili serię eksperymentów laboratoryjnych.

W jednym z nich aparat gębowy części samców pomalowano na biało. Okazało się, że stykające się z nimi samice były bardziej aktywne, częściej wchodziły w kontakt fizyczny i spędzały naprzeciwko nich więcej czasu. Poza tym wcześniej i częściej akceptowały konkurentów.

Panie biolog uważają, że dla samic pociągająca jest sama biel jedwabiu. To podkreśla wagę wskazówek wzrokowych podczas zalotów i wyboru partnera u P. ornata. Zespół Trillo przekonuje, że kolor wcale nie jest przypadkowy. Pająki są aktywne głównie o zachodzie i w nocy, gdy jasne/białe obiekty wyróżniają się przy większych odległościach niż czarne. Dzięki białemu opakowaniu samicy łatwiej wypatrzyć kochanka i ocenić, czy ma podarunek.

Urugwajki stwierdziły, że opakowanie prezentu pozwala samicom ocenić kondycję konkurenta. Samce w kiepskiej formie wytwarzają źle skonstruowane i zawinięte prezenty, podczas gdy krzepcy panowie dodają do nich więcej jedwabiu, przez co wydają się one bielsze.

Raport z badań ukazał się w piśmie Naturwissenschaften - The Science of Nature.

Paratrechalea ornata pająk zaloty podarunek prezent jedwab nić biel kondycja forma Mariana Trillo