Znamy kolejną planetę karłowatą Układu Słonecznego

| Astronomia/fizyka
Alex Parker, OSSOS

Astronomowie odkryli kolejną planetę karłowatą na obrzeżach Układu Słonecznego. Obiekt 2015 RR245 ma średnicę około 700 kilometrów i obiega Słońce w czasie około 700 lat. Planetę odkryto w ramach programu Outer Solar System Origins Survey (OSSOS) za pomocą kanadyjsko-francusko-amerykańskiego teleskopu na Mauna Kea na Hawajach.

"Lodowe światy poza Neptunem zdradzają nam, w jaki sposób formowały się olbrzymie planety i jak odsunęły się od Słońca. Dzięki nim możemy poznać historię Układu Słonecznego. Niemal jednak wszystkie te lodwe światy są bardzo małe i ledwo widoczne. Dlatego tak ekscytujące jest znalezienie takiego, który jest na tyle duży i jasny, że możemy go szczegółowo badać" - mówi doktor Michele Bannister z kanadyjskiego University of Victoria.

Większość planet karłowatych Układu Słonecznego została zniszona lub wyrzucona z niego przez olbrzymie planety, które przesuwały się na swoje obecne orbity. RR245 to jedna z niewielu, które przetrwały. Obecnie RR245 wędruje w kierunku peryhelium, które wynosi w jego przypadku 34 jednostki astronomiczne. Dotrze doń około roku 2096. Na razie astronomowie niewiele wiedzą o tej planecie, gdyż obserwują ją od niedawna. W ciągu najbliższych lat dokładniej poznają orbitę RR245 i obiekt zyska nazwę.

RR245 to największe odkrycie i jedyna planeta karłowata zauważona w ramach OSSOS. Dotychczas naukowcy pracujący przy tym projekcie odnotowali obecność ponad 500 obiektów poza orbitą Neptuna.

RR245 planeta karłowata Neptun