Najlższejsza znana galaktyka

| Astronomia/fizyka
Garrison-Kimmel Bullock (UCI)

Astrofizycy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine (UC Irvine) odkryli najlżejszą znaną galaktykę. Znalezienie galaktyki tak małej jak Segue 2 to jak natrafienie na słonia mniejszego od myszy - mówi kosmolog James Bullock. Naukowcy od wielu lat poszukiwali takiej galaktyki. Istnienie tego typu obiektów przewidują teorie, jednak niemożność ich odkrycia stanowiła dotąd poważną zagadkę sugerującą, że nasze teoretyczne rozumienie procesu formowania się takich struktur we wszechświecie jest niewłaściwe.

Segue 2 jest galaktyką satelitarną Drogi Mlecznej, a jej odkrycie pozwala przypuszczać, iż istnieje olbrzymia liczba tego typu galaktyk, jednak dopiero teraz zyskujemy narzędzia, które pozwolą na ich zauważenie. Obecnie jedynie Keck Observatory dysponuje teleskopami na tyle potężnymi, by dostrzec Segue 2.

Galaktyka została zauważona w 2009 roku podczas Sloan Digital Sky Survey. To jedna z najsłabiej świecących galaktyk. Jej blask jest zaledwie 900 razy silniejszy od światła Słońca. Dla porównania Droga Mleczna świeci 20 miliardów razy mocnej niż nasza gwiazda.

Specjaliści sądzili początkowo, że jej masa jest znacznie większa niż w rzeczywistości. Jednak Evan Kirby i jego zespół przeprowadzili szczegółowe badania 25 największych gwiazd Segue 2, oszacowali ich maksymalną masę i stwierdzili, że cała galaktyka ma masę co najmniej 10-krotnie mniejszą niż przypuszczano, co czyni ją najlżejszą ze znanych galaktyk.

W skład Segue 2 wchodzi około 1000 gwiazd i nieco ciemnej materii.

Warto tutaj przypomnieć, że galaktyka Segue 1 jest najciemniejszą znaną galaktyką.

Segue 2 galaktyka