Kalifornijczycy lubią Priusa

| Ciekawostki
Toyota

Hybrydowa Toyota Prius była najchętniej kupowanym samochodem w Kalifornii w 2012 roku. Przerwała tym samym dwuletnią dominację Hondy Civic. Mieszkańcy Kalifornii kupili w ubiegłym roku 60 688 sztuk Toyoty Prius, co stanowi niemal 26% ogólnej sprzedaży w USA. Dane te nie obejmują pojazdów, które kupiły wypożyczalnie samochodów, agendy rządowe czy firmy dysponujące duża flotą pojazdów. Zdaniem analityków fakt, że najlepiej sprzedającym się samochodem jest hybryda pokazuje, jak bardzo rynek Kalifornii różni się od reszty kraju.

W całych USA od lat najwięcej klientów znajduje pick-up Ford F, który w Kalifornii zajął dopiero siódmą pozycję. Z kolei drugi co do popularności amerykański samochód, Chevrolet Silverado, w ogóle nie zbliżył się do pierwszej 10 w Kalifornii. Mieszkańcy tego stanu kupili zaledwie 17 804 takie samochody, a zatem mniej niż np. sportowego sedana z serii BMW 3.

Alec Gutierrez, analityk z firmy Kelley Blue Book mówi, że mieszkańcy Kalifornii rzadko kupują większe samochody, gdyż muszą przebywać duże odległości. Duży odsetek kierowców jeździ do pracy 40-60 kilometrów w jedną stronę. Posiadanie pick-upa byłoby zatem bardzo kosztowne. Warto tutaj zwrócić uwagę, że w USA za zwykły samochód osobowy uznaje się pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej ponad 3800 kilogramów, a w kategorii samochodów osobowych mieszczą się też pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 4,5 tony.

Na zamiłowanie Kalifornijczyków do mniejszych pojazdów wpływają ceny paliw, które są tam najwyższe w USA. Jednak, jak podkreślają specjaliści, olbrzymie znaczenie mają też inne czynniki. Ważna jest świadomość ekologiczna i moda. Dlatego też Prius pokonał bardzo popularną jeszcze niedawno Hondę CR-V. Osiem lat temu wszyscy jeździli samochodami sportowymi i półciężarówkami. Teraz modne jest porusznie się hybrydą lub samochodem elektrycznym - stwierdza Peter Welch, szef California New Car Dealers Association. Tego typu pojazdy zdobyły już 7,4% kalifornijskiego rynku. To ponaddwukrotnie więcej niż śerdnia krajowa. W ich rozpowszechnianiu się z pewnością pomagają ulgi podatkowe i różnego typu ułatwienia. Do takich ułatwień należy m.in. prawo do korzystania w godzinach szczytu z autostradowych pasów tranzytowych, którymi mogą poruszać się samochody przewożące kilka osób. Hybrydy i pojazdy elektryczne mogą jechać tym pasem nawet wówczas, gdy wiozą mniej niż minimalna liczba osób wymagana dla pojazdów spalinowych.

Toyota Prius samochód hybrydowy samochód elektryczny