Kolonizacja pewnym pierwotniakiem zwiększa ryzyko zapalenia jelita grubego

| Medycyna
Escalante et al., 2016, DOI: 10.1084/jem.20161776

Myszy, których przewód pokarmowy zamieszkują pierwotniaki Tritrichomonas muris, są bardziej zagrożone zapaleniem jelita grubego.

W ostatnich latach naukowcy odkryli, że bakterie zamieszkujące przewód pokarmowy mają olbrzymi wpływ na zdrowie. Oddziaływanie innych mikroorganizmów, w tym pierwotniaków, jest mniej znane. Choć niektóre gatunki Protozoa powodują choroby, np. malarię czy leiszmaniozę, generalnie pierwotniaki zamieszkujące jelita są uznawane za nieszkodliwe.

Badając mechanizmy leżące u podłoża zapalenia jelita grubego u gryzoni, zespół Dany Philipott i Thierry'ego Mallevaeya z Uniwersytetu w Toronto odkrył, że myszy są bardziej podatne na rozwój choroby, jeśli ich przewód pokarmowy jest skolonizowany przez T. muris.

Okazuje się, że obecność tego rozpowszechnionego pierwotniaka zwiększa poziom prozapalnych limfocytów T i cytokin. Czynniki te mogą zaś, wg Kanadyjczyków, "programować" tkankę jelit na stan zapalny (priming), zwiększając podatność na zapalenie jelita grubego.

Warto przypomnieć, że inny zespół, którego artykuł ukazał się w październiku w piśmie Cell, wykazał, że spokrewniony Tritrichomonas musculis zwiększa podatność zarówno na zapalenie, jak i raka jelita grubego, ale jednocześnie chroni przed zakażeniem bakteriami z rodzaju Salmonella. To prawdopodobny powód, dla którego takie pierwotniaki jak T. muris są przez zwierzęta tolerowane.

Kilka gatunków pierwotniaków występuje w ludzkim przewodzie pokarmowym. Niektóre z nich są częste u pacjentów z chorobami żołądkowo-jelitowymi, co sugeruje, że podobne interakcje gospodarz-mikroorganizm mogą wpływać także na nasze zdrowie.

Tritrichomonas muris zapalenie jelita grubego Dana Philipott Thierry Mallevaey