US 708 opuści Drogę Mleczną

| Astronomia/fizyka

Astronomowie zauważyli w naszej galaktyce gwiazdę poruszającą się szybciej niż wszystkie inne. Obiekt US 708 porusza się z prędkością 1200 km/s. To wystarczająco szybko, by opuścić Drogę Mleczną. Podróż poza galaktykę zajmie gwieździe około 25 milionów lat. Przy tej prędkości podróż z Ziemi na Księżyc trwałaby pięć minut - mówi Eugene Magnier, astronom z University of Hawaii.

US 708 nie jest pierwszą gwiazdą, o której wiemy, że porusza się na tyle szybko, by opuścić galaktykę. Jest za to pierwszą znaną gwiazdą, która zyskała przyspieszenie dzięki eksplozji pobliskiej supernowej. Znamy też inne gwiazdy, które opuszczą naszą galaktykę. Zostały one przyspieszone przez czarną dziurę znajdującą się w jej centrum. Przed rokiem informowaliśmy zaś o odkryciu nowej klasy gwiazd hiperprędkościowych, o których nie wiadomo, co je przyspieszyło.

US 708 była w przeszłości chłodnym olbrzymem, jednak została pozbawiona niemal całego wodoru przez krążącą wokół niej inną gwiazdę. Uczeni sądzą, że to właśnie eksplozja partnera nadała olbrzymiej prędkości US 708.

US 708 gwiazda galaktyka Droga Mleczna