Najodleglejszy obiekt w Układzie Słonecznym

| Astronomia/fizyka
Wally Pacholka, AstroPics.com

Astronomowie odkryli najodleglejszy przypominający planetę obiekt w Układzie Słonecznym.  Wydaje się on planetą karłowatą, jednak tak naprawdę nie potrafimy go jeszcze zaklasyfikować, gdyż nie znamy jego orbity, mówi Scott Sheppard z Carnegie Institution for Science w Waszyngtonie. Odkryliśmy ten obiekt kilka tygodni temu.

Na razie wiadomo, że V774101 ma 500-1000 kilometrów średnicy i znajduje się w odległości około 16 miliardów kilometrów od Ziemi, czyli średnio trzykrotnie dalej niż Pluton.

Dotychczas najbardziej oddalonym podobnym do planety obiektem poznanym przez człowieka w Układzie Słonecznym były Sedna (odkryta w 2003 roku) i VP113 (odkryty w 2012 roku). Oba obiekty znajdują się odległości 80-krotnie większej od Słońca niż Ziemia. V774101 dzielą obecnie od Słońca 103 jednostki astronomiczne.

Sheppard mówi, że dopiero za około rok dowiemy się, czy nowo odkryty obiekt przelatuje w pobliżu Pasa Kuipera. Jeśli nigdy nie znajdzie się on w pobliżu Neptuna, to będziemy mieli do czynienia z niezwykle interesującym obiektem, którego orbita nie jest zakłócana przez wielkie planety. Jego badanie pozwoli wówczas lepiej zrozumieć dynamikę zewnętrznych obszarów Układu Słonecznego.

V774101 Układ Słoneczny planeta karłowata