Nauczycielu, zrezygnuj z czerwieni!

| Psychologia
bark, CC

Kolor poprawek nanoszonych przez nauczyciela wpływa na jego relacje z uczniami. Czerwony zdecydowanie im nie sprzyja...

W ramach studium 199 ochotnikom losowo przedstawiano jedną z czterech wersji eseju. W ten sposób uczeń Pat oddawał nauczycielowi pracę wysokiej jakości albo dzieło niezbyt udane, a oceniający używał czerwonego lub zielono-niebieskiego długopisu.

Prof. Richard Dukes i Heather Albanesi z University of Colorado prosili studentów, by sprecyzowali, czy zgadzają się z oceną nauczyciela. Pytano też o notę, jaką sami przyznaliby za esej. Na końcu na podstawie adnotacji z kartki badani mieli ocenić kwalifikacje nauczyciela, w tym jego zorganizowanie, wzbudzaną sympatię, obeznanie z tematem, entuzjazm i kontakt z uczniami.

Okazało się, że o ile czerwień pióra czy długopisu nie wpływała na ocenę fachowości nauczyciela, o tyle na postrzeganie relacji międzyludzkich już tak. Osobom posługującym się niebieskim tuszem przypisywano bowiem lepsze podejście do uczniów.

Dukes uważa, że podobnie jak wielkie litery, czerwień kojarzy się uczniom z krzykiem. Czerwone adnotacje wydają się więc przepełnione dodatkowymi emocjami. Ułatwiając kontakty nauczyciel-student, zmiana barwy może dać warte zachodu rezultaty, zwłaszcza że nie wpływa na samą metodę realizacji programu.

Psycholog uważa, że korzystanie z czerwonych długopisów powinni przemyśleć nie tylko nauczyciele, ale i przedstawiciele innych zawodów, w przypadku których krzyczenie na innych nie jest najrozsądniejszym posunięciem.

adnotacje nauczyciel długopis poprawki emocje Richard Dukes Heather Albanesi