Odkryto pierwszą skamieniałą ambrę?

Peter Kaminski, CC

Wiele wskazuje na to, że na stanowisku Allerona w zachodniej Umbrii znaleziono pierwsze na świecie skamieniałości ambry.

Na obszarze ok. 1200 metrów kwadratowych odkryto we wrześniu 2011 r. ponad 25 okrągłych bądź stożkowatych struktur. Miały one 60-120 cm szerokości oraz 30-60 cm wysokości i wystawały ze skał osadowych. Zespół dr Paoli Sassi z Uniwersytetu w Perugii ujawnił, że skamieniałości miały bardzo zróżnicowaną barwę: żółtawą, czerwoną, białawą czy jasnoszarą.

Struktury są pod kilkoma względami podobne do współczesnych mas ambry. Autorzy artykułu z pisma Geology powołują się m.in. na kształt, warstwowość i skład chemiczny (chodzi o cząsteczki organiczne, które można powiązać z aktywnością przewodu pokarmowego ssaków i dziobami kałamarnic; wykryto 8 wolnych aminokwasów i kwas cholowy).

Odkrycie mas ambry rozszerza naszą wiedzę na temat dystrybucji i aktywności kaszalotów na terenie Morza Tyrreńskiego 1,75 mln lat temu. Ponieważ skupisko koprolitów znaleziono na stosunkowo niewielkim obszarze, paleontolodzy zaczęli spekulować, że doszło tu do masowego wymierania kaszalotów. Ciała się rozłożyły, lecz ambra pozostała...