Peptydowa sekwencja eliminuje szkodliwe białka

| Medycyna
University of Washington

Bioinżynierowie z University od Washington w Seattle zaprojektowali białkowy bloker, który obiera na cel toksyczną formę przejściową, występującą podczas przekształcania normalnych białek w tworzące fibryle postaci o nieprawidłowej konformacji. Dzięki temu można by diagnozować, spowolnić, a nawet leczyć nieuleczalne dotąd choroby, np. alzheimera, parkinsona czy stwardnienie zanikowe boczne.

Jeśli naprawdę możesz wychwycić i zneutralizować toksyczną wersję białek, [prawdopodobnie] nigdy nie dojdzie do dalszych uszkodzeń [...]. Krytyczną rzeczą, której wcześniej nie zrobiono, jest uzyskanie pojedynczej sekwencji peptydowej, działającej na toksyczne wersje wielu różnych białek [...], bez względu na ich sekwencje aminokwasowe lub normalną strukturę 3D - podkreśla prof. Valerie Daggett.

W przebiegu amyloidoz dochodzi od odkładnia nieprawidłowo ukształtowanego białka w postaci blaszek czy włókienek. Do pewnego stopnia zjawisko to występuje naturalnie podczas starzenia (nasze ciała nie rozkładają białek tak szybko, jak powinny). Każda amyloidoza ma typowe dla siebie nieprawidłowe białko, ale choroby te bywają źle diagnozowane ze względu na podobieństwo objawów i fakt, że identyfikacji proteiny można dokonać dopiero przy sekcji zwłok.

Co istotne, struktura molekularna amyloidu może się różnić tylko nieznacznie od prawidłowego białka, a transformacja do stanu toksycznego zachodzi niekiedy dość łatwo. Na szczęście dzięki odkryciu toksycznej struktury amyloidów w czasie symulacji komputerowych Amerykanie stworzyli komplementarną strukturę białkową - arkusz alfa.

Cząsteczkę można by bardziej przystosowywać, tak by wiązała się ona z białkami konkretnych chorób. Pacjenci mogliby przechodzić wstępny test o szerokim spektrum, by zobaczyć, czy mają w ogóle amyloidozę. Później, by zidentyfikować chorobę, sprawdzano by, jakie białka u nich występują.

Zespół już opatentował jeden związek i złożył wniosek patentowy na całą klasę pokrewnych substancji.

amyloid amyloidoza złogi toksyczne białko arkusz alfa Valerie Daggett