Antybiotyki zwiększają ilość składników odżywczych dla patogenów

| Medycyna
Evil Erin, CC

Amerykańscy naukowcy ujawnili mechanizm, za pośrednictwem którego antybiotyki zmieniają mikrobiom, zwiększając ilość składników odżywczych sprzyjających rozwojowi patogenów, w tym przypadku bakterii z rodzaju Salmonella.

Franziska Faber podkreśla, że badania zespołu z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis po raz pierwszy pokazały, że Salmonella [enterica] świetnie się rozwijają po antybiotykoterapii, bo podanie streptomycyny skutkuje zwiększeniem dostępności produktów utleniania cukrów prostych galaktozy i glukozy. Zjawisko to napędza ekspansję serotypu (wariantu serologicznego) S. enterica Typhimurium.

Nasilając ekspresję genu kodującego indukowaną syntazę tlenku azotu (ang. inducible nitric oxide synthase, iNOS) w błonie śluzowej kątnicy, antybiotyk zwiększa dostępność produktów utleniania cukrów. Dokładnie rzecz ujmując, enzym (iNOS) prowadzi do powstawania reaktywnych form azotu, które mogą utleniać cukry do kwasów cukrowych.

To dlatego leczenie antybiotykami zwiększa ryzyko wystąpienia nieżytu żołądkowo-jelitowego wywołanego serotypami S. enterica, a pacjenci dłużej rozsiewają patogeny w kale (w sprzyjających dla bakterii okolicznościach częściej następują też nawroty choroby).

antybiotyk streptomycyna Salmonella enterica kwasy cukrowe indukowana syntaza tlenku azotu nieżyt żołądkowo-jelitowy Franziska Faber