Zapuszkowane bakterie

| Medycyna

Naukowcy z Japonii odkryli nowy gatunek bakterii zdolnych do przeżycia w... puszce lakieru do włosów. Doniesienie o odkryciu mikroorganizmu opublikowano w najnowszym numerze czasopisma International Journal of Systematic and Evolutionary Microbiology.

Zanieczyszczenie produktów kosmetycznych zdarza się rzadko. Mimo to niektóre produkty nie są wystarczająco zabezpieczone przed rozwojem niektórych bakterii - mówi dr Mohammad Bakir, specjalista z jednego z najważniejszych w Japonii centrów badania i katalogowania mikroorganizmów.

Naukowcy zajmujący się opisywaniem i klasyfikacją bakterii wstępnie przeanalizowali wykryte w kosmetyku bakterie. Wiadomo już, że ze względu na wygląd oraz sposób odżywiania można zaklasyfikować je jako nowy gatunek. Ku czci dr. Kazunori Hatano, znanego japońskiego badacza rodzaju Microbacterium, nazwano go Microbacterium hatanonis. Na razie nie wiadomo jednak dokładnie, czym żywi się bakteria wewnątrz opakowania kosmetyku ani jakie czynniki umożliwiły jej przeżycie w tak nieprzyjaznym otoczeniu. Nie jest też jasne, w jaki sposób bakteria przedostała się do kosmetyku mimo ustalonych w przemyśle norm bezpieczeństwa.

W puszce lakieru odnaleziono również przedstawicieli spokrewnionego z nowo odkrytymi bakteriami gatunku Microbacterium oxydans. Odkrycie to budzi niepokój badaczy. Mikroorganizm ten jest co prawda dość powszechny w otoczeniu człowieka (występuje m.in. w mleku, mięsie i jajach), lecz jest także zdolny do wywoływania skomplikowanych zakażeń klinicznych. Najczęściej, choć nie zawsze, atakuje pacjentów chorych na białaczkę. Przedostaje się u nich do krwi, a w skrajnych przypadkach nawet do szpiku kostnego. Jego obecność wykryto także na niektórych rodzajach sprzętu medycznego, np. cewnikach. Obecnie trwają intensywne badania nad ustaleniem potencjalnej szkodliwości Microbacterium hatanonis.

bakteria lakier do włosów puszka dr Mohammad Bakir dr Kazunori Hatano Microbacterium hatanonis