Brutalna gra zwiększa tolerancję na ból

| Psychologia
Activision

Spędzanie czasu na brutalnych grach FPS zapewnia ludziom większą tolerancję na ból - twierdzą psycholodzy z Uniwersytetu w Keele.

W brytyjskim studium wzięło udział 40 ochotników. Podczas eksperymentu przez 10 min grali oni zarówno w brutalne, jak i pozbawione przemocy gry. Później musieli włożyć dłoń do lodowatej wody. Okazało się, że po sesji z brutalnym FPS-em wytrzymywali średnio aż o 65% dłużej, co sugeruje, że gra zwiększyła ich tolerancję na ból. Brytyjczycy zaobserwowali też wzrost tętna.

Wg autorów artykułu, który ukazał się w piśmie Psychological Reports, wzrost tolerancji na ból i przyspieszenie akcji serca to przejawy reakcji na stres zwanej "walcz lub uciekaj". Aktywuje ona drogę zstępującą hamowania bólu.

Badania nad wpływem gier na nocycepcję to kontynuacja studium tego samego zespołu, który odkrył, że przeklinanie łagodzi ból. Założyliśmy, że przeklinanie łagodzi ból, bo wywołuje u uczestników reakcję emocjonalną, najczęściej agresję, a w dalszej kolejności uruchamia mechanizm "walcz lub uciekaj". W ramach ostatniego eksperymentu testowaliśmy to przypuszczenie, próbując podnieść poziom agresji za pomocą brutalnej gry - wyjaśnia dr Richard Stephens. Wszystkie elementy układanki ułożyły się w sensowną całość.

Naukowcy zajmujący się bólem już wcześniej próbowali skorzystać z dobrodziejstw wirtualnej rzeczywistości. Zespół z Seattle zachęcał np. dzieci z poważnymi oparzeniami, by podczas zmiany opatrunków eksplorowały zasypany śniegiem krajobraz. Zmniejszało to zarówno dyskomfort, jak i ból.

brutalna gra FPS tolerancja ból walcz lub uciekaj droga zstępująca hamowania bólu tętno dr Richard Stephens