Peptyd przekształca komórki alfa trzustki w wytwarzające insulinę komórki beta

| Medycyna
Jill A. Brown, CC (Flickr)

Peptyd ceruleina przekształca wydzielające glukagon komórki alfa trzustki w wytwarzające insulinę komórki beta.

Odkryliśmy obiecującą metodę dla chorych z cukrzycą typu 1. [...] Wprowadzając ceruleinę do trzustki, byliśmy w stanie uzyskać nowe wytwarzające insulinę komórki beta. Potencjalnie mogłoby to uwolnić pacjentów od codziennych dawek insuliny, które pomagają im regulować poziom cukru we krwi - opowiada dr Fred Levine z Sanford-Burnham Medical Research Institute.

Na początku studium naukowcy sprawdzali, jak myszy ze zniszczonymi niemal wszystkimi komórkami beta (stanem podobnym do ludzkiej cukrzycy typu 1.) zareagują na zastrzyki z ceruleiny. U tych gryzoni, lecz nie u zdrowych, peptyd powodował, że komórki alfa różnicowały się w produkujące insulinę komórki beta. Choć oba rodzaje komórek współwystępują w wyspach trzustkowych i spełniają funkcje endokrynne, normalnie komórki alfa nie przekształcają się w beta.

W drugim etapie autorzy raportu z Cell Death and Disease badali tkankę trzustki pobraną od osób z cukrzycą typu 1. Odkryli, że ceruleina uruchamiała ten sam proces, co myszy. Wydaje się, że nie ma tu ograniczeń wiekowych, bo różnicowanie komórek alfa do beta zachodziło u młodych i starszych pacjentów, w tym chorujących od dziesięcioleci.

Podawana ludziom, ceruleina może powodować zapalenie trzustki, dlatego naszym kolejnym krokiem będzie ustalenie, na jaką cząsteczkę bądź cząsteczki komórek alfa działa peptyd, uruchamiając przekształcanie w komórki beta. Musimy to wiedzieć, by opracować bardziej specyficzny lek.

Jedną kwestią jest uzyskanie nowych komórek beta, a drugą zabezpieczenie ich przed atakami układu immunologicznego. W tym celu Levine nawiązał współpracę z prof. Lindą Bradley.

ceruleina komórki alfa glukagon komórki beta insulina wyspy trzustkowe cukrzyca typu 1. różnicowanie przekształcanie Fred Levine