Pachnie masłem, pomaga alzheimerowi

| Zdrowie/uroda
superiphi (Joelle Nebbe-Mornod), CC

Diacetyl (DA) nadaje charakterystyczny maślany smak i zapach popcornowi do mikrofalówek, margarynom czy pieczywu. Choć występuje naturalnie także w fermentowanych napojach, np. piwie, wydaje się, że właśnie przez DA pracownicy przemysłu spożywczego mogą być bardziej narażeni na chorobę Alzheimera. Dzieje się tak, gdyż diacetyl nasila proces agregacji neurotoksycznego białka beta-amyloidu.

Robert Vince, Swati More i Ashish Vartak, autorzy raportu, który ukazał się w Chemical Research in Toxicology, podkreślają, że ostatnio DA poświęcono sporo badań, ponieważ powiązano go m.in. z problemami oddechowymi pracowników fabryk popcornu. Zespół Vince'a zwrócił za to uwagę na fakt, że architektura diacetylu jest bardzo podobna do budowy substancji sprzyjającej zlepianiu się beta-amyloidu.

Eksperymenty wykazały, że DA także sprzyja agregacji. Kiedy zastosowano z życia wzięte stężenia DA (odpowiadające ekspozycji w fabryce), diacetyl nasilał toksyczne oddziaływanie beta-amyloidu na hodowle neuronów. Kolejne testy zademonstrowały, że DA z łatwością pokona barierę krew-mózg; badania prowadzono w warunkach in vitro na sztucznych układach błonowych. Co więcej, DA eliminował ochronę zapewnianą komórkom nerwowym przez enzym glioksalazę I. W normalnych warunkach białko to jest pierwotnym inicjatorem odtruwania z "działających na rzecz" beta-amyloidu reaktywnych związków dikarbonylowych, które powstają naturalnie w dużych ilościach w tkance nerwowej.

choroba Alzheimera agregacja beta-amyloid diacetyl DA