Obiecujące białko na alzheimera

| Medycyna
mararie, CC

Zespół z Uniwersytetu w Glasgow i Hongkońskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii (HKUST) odkrył, że w mysim modelu choroby Alzheimera (ChA) pewne białko - interleukina 33 (IL-33) - odwraca zmiany patologiczne oraz deteriorację poznawczą.

Pracami naukowców kierowali profesorowie Eddy Liew z Uniwersytetu w Glasgow oraz Nancy Ip z HKUST.

IL-33 to białko wytwarzane w organizmie przez różne rodzajów komórek. Jest szczególnie rozpowszechnione w ośrodkowym układzie nerwowym (mózgu i rdzeniu kręgowym). Prowadziliśmy eksperymenty na szczepie myszy (APP/PS1), u którego podczas starzenia rozwija się choroba przypominająca alzheimera. Odkryliśmy, że wstrzyknięcie IL-33 starym myszom APP/PS1 szybko poprawiło ich pamięć i funkcjonowanie poznawcze, tak że w ciągu tygodnia dorównały one normalnym myszom w swoim wieku.

Wydaje się, że IL-33 mobilizuje mikroglej do otaczania i fagocytowania blaszek beta-amyloidu. Ich liczba oraz wielkość ulegają zmniejszeniu również dzięki indukowaniu przez interleukinę neprylizyny - enzymu rozkładającego rozpuszczalny amyloid.

Oprócz tego autorzy publikacji z pisma PNAS zaobserwowali, że iniekcja z IL-33 hamowała stan zapalny w tkance mózgu (wiadomo zaś, że stan zapalny sprzyja powstawaniu zarówno blaszek starczych, jak i splątków neurofibrylarnych). Wszystko wskazuje więc na to, że białko nie tylko pomaga usuwać już istniejące złogi beta-amyloidu, ale i zapobiega tworzeniu nowych zmian.

Liew podkreśla, że na razie nie wiadomo, jak wyniki uzyskane na myszach mają się do ludzi. Dysponujemy jednak paroma zachęcającymi wskazówkami. Wcześniejsze badania genetyczne pokazały np., że istnieje związek między mutacją IL-33 a chorobą Alzheimera w populacjach europejskich i chińskich. Ponadto mózg chorych z alzheimerem zawiera mniej IL-33 niż mózg pacjentów wolnych od ChA.

Przestrzegając przed huaroptymizmem i fałszywymi przełomami, Liew przypomina, że niedługo zacznie się pierwsza faza testów klinicznych. Oceniana ma być toksyczność zastosowanych dawek IL-33. Tak czy siak - to dobry start.

choroba Alzheimera interleukina 33 IL-33 mikroglej blaszki beta-amyloidu Eddy Liew Nancy Ip