Jak naprawdę wygląda chromosom

Nowa metoda obrazowania chromosomów pozwoliła precyzyjniej ustalić, jaki naprawdę mają kształt. Choć litera "X" jest podręcznikową klasyką, chromosomy rzadko tak wyglądają...

Zespół z Instytutu w Babraham, Uniwersytetu w Cambridge oraz Instytutu Nauki Weizmanna uzyskał piękne trójwymiarowe modele, które zaprezentowano w artykule opublikowanym na łamach Nature.

Obraz iksowatego skupiska DNA jest znany wielu ludziom, ale ten mikroskopowy portret pokazuje strukturę, która występuje w komórkach jedynie przejściowo - w momencie, kiedy właśnie mają się podzielić. Olbrzymia większość komórek w organizmie skończyła podział i ich chromosomy w niczym nie przypominają iksa. [...] Występują w zupełnie innej formie i dotąd nie dało się uzyskać dokładnych obrazów ich struktury - wyjaśnia dr Peter Fraser.

Metoda Frasera obejmuje przeprowadzenie tysięcy molekularnych pomiarów chromosomów w pojedynczych komórkach (wykorzystuje się przy tym najnowszą technologię sekwencjonowania DNA). Później na tej podstawie tworzy się portrety chromosomów 3D.

Posługując się tymi modelami 3D, zaczynamy ujawniać podstawowe zasady budowy chromosomów oraz jej rolę w funkcjonowaniu genomu [poza ogólnym pokrojem uwidacznia się również, w jaki sposób DNA układa się w chromosomie].

chromosom kształt pomiar Peter Fraser