Mikrobiom może zapobiegać rozwojowi cukrzycy typu 1.

| Medycyna
Newtown grafitti, CC

Wszystko wskazuje na to, że bakterie mikrobiomu jelit mogą zapobiegać rozwojowi cukrzycy typu 1.

Specjaliści z INSERM-u, Université Paris-V, francuskiego Krajowego Centrum Badań Naukowych (French National Centre for Scientific Research, CNRS), Chin i Szwecji skupili się na peptydach antydrobnoustrojowych, w tym na katelicydynach, które pełnią również funkcje immunomodualcyjne. Biorąc pod uwagę dostępne dane, zespół dywagował, że katelicydyny mogą brać udział w kontrolowaniu cukrzycy typu 1.

Już na początku autorzy publikacji z pisma Immunity zaobserwowali, że komórki beta wysp trzustkowych zdrowych myszy produkowały katelicydyny, a u gryzoni chorych ich wytwarzanie było upośledzone.

Julien Diana

Iniekcje z katelicydyny hamowały rozwój zapalenia trzustki i w ten sposób nie dopuszczały do rozwoju choroby autoimmunologicznej - podkreśla Julien Diana z INSERM-u.

Ponieważ produkcja katelicydyn jest kontrolowana przez krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe (KKT) wytwarzane przez mikroflorę jelit, Francuzi badają możliwość, że to pierwotna przyczyna związanego z cukrzycą typu 1. niedoboru katelicydyn.

Już teraz zademonstrowano np., że w porównaniu do zdrowych zwierząt, u myszy z cukrzycą występuje niższy poziom KKT. Przenosząc część mikrobiomu zdrowych myszy do organizmów gryzoni z cukrzycą, przywracano prawidłowy poziom katelicydyn i ograniczano występowanie cukrzycy.

cukrzyca typu 1. peptydy antydrobnoustrojowe katelicydyny krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe KKT mikrobiom bakterie Julien Diana