Cynamonowa nanotechnologia

| Technologia
nathanmac87, CC

Nanocząstki złota znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach ludzkiego życia, m.in. elektronice czy w walce z rakiem. Podczas ich wytwarzania stosuje się jednak toksyczne związki, np. kwasy, a sam proces nie jest przyjazny dla środowiska. Prof. Kattesh Katti i jego zespół z University of Missouri-Columbia znaleźli na to sposób rodem z każdej niemal kuchni – cynamon.

Nowa metoda nie wymaga wykorzystania prądu ani toksycznych chemikaliów. Wystarczy zmieszać sole złota z cynamonem i wstrząsnąć w wodzie. Z naszych badań nad zieloną nanotechnologią jasno wynika, że cynamonowiec – i inne gatunki takie jak zioła, a konkretnie ich liście i nasiona – będzie służyć jako rezerwuar fitozwiązków i ma zdolność przekształcania metali w nanocząstki – podkreśla Katti.

Podczas eksperymentów zauważono, że podczas tworzenia nanocząstek z cynamonu uwalniane są substancje czynne. Katti uważa, że po połączeniu tych fitozwiązków z nanocząstkami złota da się stworzyć leki antynowotworowe nowej generacji. Po dostaniu się do wnętrza komórek rakowych substancje roślinne mogłyby asystować w procesie ich destrukcji albo obrazowaniu. Nasze nanocząstki złota są nie tylko ekologicznie [...] łagodne, ale i biologicznie aktywne w stosunku do komórek nowotworowych.

Wyniki badań ukazały się w jesiennym wydaniu Pharmaceutical Research.

cynamon nanocząstki złota fitozwiązki komórki nowotworowe Kattesh Katti