Technika pozwala czytać na nowo kobiecie ze ślepotą słów

| Psychologia
mscaprikell (Kelly Cookson), CC

Zespół z Centrum Medycznego Loyola University zaprezentował metodę pozwalającą na nowo czytać pacjentce z czystą ślepotą słów (aleksją bez agrafii).

W aleksji bez agrafii chory potrafi pisać i rozumie mowę, ale nie jest w stanie niczego odczytać.

Autorzy artykułu z pisma Neurology zajmowali się przypadkiem 40-letniej przedszkolanki, specjalistki od czytania, która nie potrafiła zrozumieć m.in. własnych planów lekcji czy stwierdzić, która jest godzina. Jej stan był wynikiem udaru. Wg naukowców, prawdopodobnie doprowadziło do niego rzadkie schorzenie, zwane pierwotnym zapaleniem naczyń ośrodkowego układu nerwowego.

Ponieważ w przeszłości kobieta uwielbiała czytać, bardzo jej zależało na odzyskaniu utraconej umiejętności. Niestety, nie sprawdzała się żadna metoda stosowana przez nią u uczniów - ćwiczenia z pisania, fiszki czy fonetyczna metoda nauczania języka angielskiego.

Pacjentka nauczyła się więc techniki bazującej na zachowanych umiejętnościach dotykowych. Gdy pokazuje się jej słowo, patrzy na pierwszą literę, ale jej nie rozpoznaje. Zaczyna więc wodzić palcami po kolejnych literach alfabetu do momentu, aż znajdzie pasujący wzorzec. Przy słowie, dajmy na to, "matka" (mother) po 3 literach poprawnie zgaduje, że chodzi właśnie o nie.

Co istotne, u chorej pozostała reakcja emocjonalna na wyraz. Po pokazaniu słowa "deser" twierdziła: O tak, lubię to, a szparag wywoływał u niej zdenerwowanie. Zetknąwszy się z dwoma osobistymi e-mailami, potrafiła stwierdzić, którego autorem był znajomy matki, a który został wysłany przez kogoś z jej przyjaciół. Zapytana, nie potrafiła nazwać nadawców, ale mimo to ich imiona wywoływały reakcję emocjonalną, która pełniła funkcję silnej wskazówki kontekstowej.

czysta ślepota słów aleksja bez agrafii czytanie pacjentka przedszkolanka Loyola University