Włosy do 100 razy zwiększają powierzchnię zwierząt

KopalniaWiedzy.pl

By lepiej zrozumieć, jak zwierzęta się czyszczą/zachowują czystość, naukowcy z Georgia Institute of Technology (GIT) przejrzeli wyniki ponad 24 studiów i przeprowadzili własne badania powierzchni 27 ssaków i owadów. Wnioski znajdą zastosowanie np. w robotyce.

Amerykanie ustalili, że pszczoła miodna ma tyle samo włosów co wiewiórka: 3 mln. To jednak nic w porównaniu do ciem i motyli, które mogą się pochwalić blisko 10 mld sztuk. Dla porównania, na ludzkiej głowie rośnie 100 tys. włosów.

Prawdopodobnie zwierzęta wyewoluowały włosy, by zachować ciepło. Oznaczają one jednak także obciążenie. Więcej włosów to bowiem większa powierzchnia, która może zatrzymać kurz, brud i pyłki - opowiada prof. David Hu.

Hu i jego doktorant Guillermo Amador przeprowadzili wyliczenia prawdziwej powierzchni zwierząt (czyli powierzchni obejmującej wszystkie lokalizacje, gdzie może zostać zatrzymany brud). Im bardziej owłosione zwierzę, tym większa jego prawdziwa powierzchnia. Wg duetu, jest ona 100-krotnie większa od powierzchni skóry. Prawdziwa powierzchnia pszczoły miodnej odpowiada polu tostu, kota - piłki pingpongowej, a wydry morskiej - profesjonalnego lodowiska.

Jak oczyścić takie powierzchnie? Zwierzęta mają na to parę sposobów. Psy otrzepują się podobnie jak działa pralka, [...] a muszki owocowe wykorzystują włoski z głowy i tułowia, by katapultować z siebie kurz z przyspieszeniem do 500 g - wyjaśnia Amador. Inne zwierzęta stosują bardziej wydajne, odnawialne metody samooczyszczania. Nie robią nic ekstra, by zachować czystość. To się po prostu dzieje. Przykładem są rzęsy ssaków czy ostre szpice na końcu skrzydeł cykad, które [...] zasadniczo przebijają bakterie jak balony z wodą.

Zrozumienie, jak takie systemy biologiczne jak rzęsy zapobiegają zabrudzeniu przez interakcje ze środowiskiem, może zainspirować energooszczędne rozwiązania do utrzymywania w czystości wrażliwego sprzętu - [...] dronów i innych pojazdów autonomicznych podatnych na awarie z powodu gromadzenia cząstek z powietrza - podsumowuje Hu.

czystość oczyszczanie zwierzęta owady ssaki futro David Hu Guillermo Amador