Elektroprzędzenie tkanek

| Medycyna
University College London, Small

By utkać nowe tkanki, zespół z Uniwersyteckiego College'u Londyńskiego (UCL) wykorzystał stały strumień komórek zmieszanych z polimerem. Ponieważ nie stosuje się tu szczepienia szkieletu komórkami - są one od razu wbudowywane w transplant - wg Brytyjczyków, technika ta może dawać lepsze rezultaty od dotychczasowych zabiegów z dziedziny inżynierii tkankowej. Naukowcy przetestowali swój pomysł, uzyskując naczynia krwionośne dla myszy.

Wszystko zaczyna się od bulionu komórek i polimeru. Później następuje wyciąganie włókna za pomocą 10000-woltowej igły. Jeden z członków ekipy, dr Suwan Jayasinghe, porównuje stosowane zabiegi do przędzenia sieci przez pająki. Możemy utworzyć [sieć] grubą jak materac, w której będą osadzone komórki.

Podczas prac nad naczyniami krwionośnymi krzyżujące się włókna nawijano na obracający się cylinder, który był częściowo zanurzony w roztworze substancji odżywczych. Badania ujawniły, że ściana uzyskanych naczyń miała charakterystyczną trójwarstwową budowę.

[...] Proponujemy proces do łatania, a nie zastępowania uszkodzonego narządu - podkreśla Jayasinghe, dodając, że w ten sposób można by np. uzyskać płat mięśnia sercowego do naprawy zniszczeń wywołanych przez zawał.

elektroprzędzenie igła bulion komórki polimer tkanka przeszczep dr Suwan Jayasinghe