Rekordowo dużo gazów cieplarnianych

Mikki Thõr

Światowa Organizacja Meteorologiczna (WMO) poinformowała, że w 2011 roku koncentracja gazów cieplarnianych w atmosferze Ziemi osiągnęła rekordowy poziom. Poziom dwutlenku węgla wyniósł 390,9 ppm. Z 2011 Greenhouse Gas Bulletin dowiadujemy się, że od początku rewolucji przemysłowej w 1750 roku ludzie wyemitowali do atmosfery około 375 miliardów ton węgla w postaci CO2.

Największym źródłem emisji jest spalanie paliw kopalnych. Około połowy wyemitowanego CO2 nadal jest obecna w atmosferze. Reszta została zaabsorbowana przez oceany i roślinność lądową. Te miliardy ton dodatkowego dwutlenku węgla pozostaną w atmosferze przez wieki, ogrzewając planetę i wpływając na wszelkie aspekty życia. Przyszła emisja tylko pogorszy sytuację - mówi sekretarz generalny WMO Michel Jarraud.

Dotychczas oceany i biosfera absorbują około połowy ludzkiej emisji CO2. Jednak nie wiadomo, czy tak będzie w przyszłości. Już teraz można zaobserwować, że rozpuszczający się w oceanach węgiel zakwasza wodę, wpływając na życie tamtejszych organizmów.

WMO informuje też, że w latach 1990-2011 wymuszenia radiacyjne, spowodowane obecnością CO2 i innych gazów cieplarnianych, wzrosło o 30%. Terminem "wymuszenie radiacyjne" określa się zmianę bilansu netto promieniowania pomiędzy różnymi warstwami atmosfery. Dodatnie wymuszenie radiacyjne oznacza ogrzewanie się systemu, ujemne - jego schładzanie się.

gazy cieplarniane dwutlenek węgla emisja wymuszenie radiacyjne