Hydrożelowa łatka na rany

| Medycyna
Nasim Annabi, Brigham and Women's Hospital

Zespół bioinżynierów z Brigham and Women's Hospital (BWH) opracował białkowy żel, który po naświetleniu zaczyna się zachowywać jak elastyczne tkanki, np. skóra i naczynia krwionośne.

Jesteśmy zainteresowani stworzeniem wytrzymałych, elastycznych materiałów z peptydów, bo wiele tkanek ludzkiego ciała ma takie właściwości. Nasz hydrożel jest bardzo giętki, wykonany z biokompatybilnego polipeptydu i można go aktywować za pomocą światła - wyjaśnia dr Nasim Annabi.

Hydrożele [...] są szeroko stosowane w biomedycynie, ale dostępne obecnie materiały mają kilka ograniczeń. Niektóre syntetyczne żele rozkładają się do toksycznych związków, a naturalne żele nie są na tyle mocne, by wytrzymać przepływ krwi tętniczej - dodaje dr Ali Khademhosseini.

Nowy materiał, zwany sieciowalnym promieniowaniem bazującym na polipeptydach elastynopodobnym hydrożelem, zapewnia parę korzyści. Wystawiony na oddziaływanie światła, tworzy silne wiązania między cząsteczkami hydrożelu (uzyskanie stabilności mechanicznej nie wymaga więc dodania substancji modyfikujących).

Amerykanie podkreślają, że ich hydrożel może być strawiony przez naturalnie występujące enzymy. Testy z hodowlami komórek nie wykazały, by działał toksycznie. Zespół odkrył, że można kontrolować stopień napęcznienia i trwałość materiału i że może on wytrzymać większe rozciąganie, niż jest to konieczne do pełnienia funkcji tkanki tętniczej.

Naukowcy twierdzą, że ich wynalazek ma wiele potencjalnych zastosowań. Można go np. wykorzystać jako rusztowanie do wzrostu komórek lub łatkę na ranę. Gdy się go połączy z nanocząstkami ditlenku krzemu, lepiej sprzyja gojeniu. To mogłoby pozwolić momentalnie zahamować krwawienie za pomocą jednej metody. [...] Nasze rozwiązanie jest proste, a materiał biokompatybilny, dlatego mamy nadzieję, że w przyszłości rozwiąże problemy z praktyki klinicznej.

hydrożel peptyd elastyna skóra tkanka tętnicza Nasim Annabi Ali Khademhosseini