Kolejny gatunek odkryty w muzeum

Pewna skamieniałość z Dorset przeleżała w Doncaster Museum and Art Gallery ponad 30 lat, nim 25-letni paleontolog Dean Lomax rozpoznał w niej nieznanego ichtiozaura.

Po raz pierwszy Lomax badał skamieniałość w 2008 r. Odkrył wtedy parę nietypowych cech budowy kości ramiennej i udowej, przez co zaczął uważać, że ma prawdopodobnie do czynienia z nieznanym zwierzęciem. Później, by potwierdzić swoje przypuszczenia, przez ponad 5 lat jeździł po świecie z prof. Judy Massare z Brockport College.

Po zbadaniu być może ponad 1000 okazów [z muzeów z Europy i USA] znaleźliśmy 4 inne z tymi samymi cechami co skamieniałość z Dorset, której wiek szacuje się na 182-189 mln lat.

Rozpoznanie nowego gatunku jest bardzo ważne dla rozumienia różnorodności gatunków ichtiozaurów we wczesnej jurze, zwłaszcza we wskazanym okresie.

Najbardziej kompletnemu ichtiozaurowi z pliensbachu nadano nazwę Ichthyosaurus anningae. Drugi człon to hołd złożony Mary Anning, która jako pierwsza zaczęła zbierać ichtiozaury na początku XIX w.

Autor publikacji z Journal of Vertebrate Paleontology podkreśla, że skamieniałość zachowała się tak dobrze, że można powiedzieć, co było ostatnim posiłkiem gada (w żołądku widać haczyki z ramion kałamarnicy).

ichtiozaur Dorset Ichthyosaurus anningae Dean Lomax Doncaster Museum and Art Gallery