Cenimy przystojnych mężczyzn

| Psychologia
xlordashx, CC

Badacze z Uniwersytetu Harvarda, The Warton School oraz MIT-u postanowili rozwiązać pewną zagadkę dotyczącą amerykańskich funduszy inwestycyjnych. Otóż w USA fundusze inwestycyjne dwukrotnie częściej ryzykują swoje pieniądze inwestując w nowo otwarte firmy prowadzone przez mężczyzn, niż przez kobiety. Co więcej, do kobiet-przedsiębiorców trafia zaledwie 7% środków przeznaczanych przez właścicieli na inwestycje na niepublicznym rynku kapitałowym. Naukowcy zastanawiali się, jaka przyczyna powoduje, że właściciele kapitału zdecydowanie częściej powierzają go mężczyznom.

Do udziału w pierwszym z przeprowadzonych eksperymentów namówiono 60 prawdziwych inwestorów. Każdy z nich oglądał filmy, nagrane przed osoby, które miały pomysł na biznes i poszukiwały finansowania. Filmy pochodziły z prawdziwych przedsięwzięć tego typu urządzanych na terenie USA. Po obejrzeniu klipów inwestorzy mieli ocenić, jak bardzo przekonujące były występujące w nich osoby oraz na ile były atrakcyjne.

Okazało się, że inwestorzy chętniej wybierali mężczyzn niż kobiety, pomimo iż zawartość merytoryczna filmów była niemal identyczna. Co więcej, okazało się, że im bardziej atrakcyjna była osoba z filmu, tym bardziej uchodziła za atrakcyjną, ale dotyczyło to tylko mężczyzn. Niezależnie od tego, jak atrakcyjne były kobiety, zwykle oceniano je jako mniej przekonujące od mężczyzn.

W drugim z eksperymentów uczestnicy, pochodzący z generalnej populacji, mogli dzięki internetowi posłuchać wystąpienia aspirującego przedsiębiorcy, ale go nie widzieli. I znowu mężczyźni okazali się bardziej przekonujący od kobiet, nawet wówczas, gdy ich wystąpienia były identyczne. Gdy następnie biorący udział w eksperymencie mogli i posłuchać i zobaczyć młodego biznesmena, okazało się, że wybierali tego, który spełniał dwa warunki: był mężczyzną i był atrakcyjny.

Naukowcy mówią, że ich eksperyment pokazał, iż zarówno wśród inwestorów jak i w generalnej populacji istnieje preferencja dla mężczyzn, szczególnie tych przystojnych. To wyjaśnia, dlaczego mężczyźni mogą częściej liczyć na wsparcie ze strony venture capital. Nie wiadomo natomiast, skąd taka preferencja się bierze.

inwestor biznesmen fundusz inwestycyjny kobieta mężczyzna