Wiadomo, jak działa hormon uwalniany w czasie ruchu

| Zdrowie/uroda
Denis Todorut, CC

Naukowcy wykazali, w jaki sposób iryzyna, hormon wydzielany m.in. przez mięśnie szkieletowe w czasie aktywności fizycznej, indukuje proces konwersji białych adipocytów w beżową tkankę tłuszczową i hamuje tworzenie białej tkanki tłuszczowej.

Jak zauważyli autorzy publikacji z American Journal of Physiology -- Endocrinology and Metabolism, iryzyna wydaje się działać na drodze zwiększania ekspresji genów związanych z brązowieniem białej tkanki tłuszczowej i białkiem termogeniną (uncouple protein, UCP1). Nasilając komórkowy metabolizm, iryzyna zwiększa termogenezę.

Zespół, którego pracami kierowali naukowcy z Uniwersytetu Florydzkiego, pobrał od 28 kobiet pierwotne adipocyty i świeżą podskórną białą tkankę tłuszczową (ang. subcutaneous white adipose tissue, scWAT). Po wystawieniu ich na oddziaływanie iryzyny odnotowano niemal 5-krotny wzrost liczby komórek zawierających kluczową dla spalania tłuszczu UCP1.

Posłużyliśmy się hodowlami ludzkich komórek, by udowodnić, że iryzyna wywiera korzystny wpływ, przekształcając białe adipocyty w beżową tkankę tłuszczową i zwiększając zdolność organizmu do spalania tłuszczu - wyjaśnia prof. Li-Jun Yang.

Akademicy zauważyli także, że iryzyna hamuje tworzenie białej tkanki tłuszczowej. W porównaniu do grupy kontrolnej, adipomiokina zmniejszyła liczbę dojrzałych adipocytów o 20-60%. To sugeruje, że hormon ogranicza otłuszczenie, upośledzając proces przekształcania niezróżnicowanych komórek macierzystych w komórki tłuszczowe i jednocześnie sprzyjając różnicowaniu komórek macierzystych w komórki kościotwórcze.

Yang podkreśla, że wiedza, iż organizm wytwarza niewielkie ilości iryzyny, uwypukla znaczenie regularnego ruchu. Niewykluczone, że korzystne efekty działania hormonu da się zamknąć w tabletce, pewności jednak nie ma, a na wyniki badań trzeba czekać wiele lat. Zamiast czekać na cudowną pigułkę, można sobie pomóc, zmieniając tryb życia. Aktywność fizyczna prowadzi do uwolnienia [...] iryzyny, która wykazuje wiele korzystnych efektów: zmniejsza otłuszczenie, daje mocniejsze kości i zdrowszy układ sercowo-naczyniowy.

W zeszłym roku zespół Yang ustalił, że iryzyna na kilka sposobów korzystnie oddziałuje na serce (m.in. zwiększa poziom wapnia, który jest krytyczny dla skurczów serca). W czerwcu Yang i współpracownicy z Chin wykazali, że w modelu mysim adipomiokina ogranicza tworzenie blaszek miażdżycowych, nie dopuszczając do gromadzenia komórek zapalnych.

iryzyna adipomiokina biała tkanka tłuszczowa beżowa tkanka tłuszczowa termogenina UCP1 Li-Jun Yang