Fałszywe jądra samic kałamarnicy kalifornijskiej

Korzystając z wyspecjalizowanych komórek, samice kałamarnicy kalifornijskiej (Doryteuthis opalescens) wyświetlają na grzbietowej części płaszcza biały pas, który do złudzenia przypomina białe jądra samców.

Daniel DeMartini z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Barbara zaobserwował samicę, która szybko włączała i wyłączała pas. By lepiej poznać ten mechanizm, zgromadził w laboratorium kilkaset sztuk D. opalescens.

Autorzy artykułu z Journal of Experimental Biology sugerują, że samice posługują się białym pasem jako kamuflażem i w ten sposób unikają napastowania przez samce. U tego gatunku gody odbywają się w dużym tłumie. Samice w seriach spółkują z wieloma samcami - wyjaśnia Daniel Morse. Włączając biały pas i wyglądając jak samiec, samica chroni zarówno siebie, jak i ewentualne zapłodnione jaja.

W rejonie pasa występują komórki z białkami, reflektynami, umiejscowionymi w licznych sferycznych paczuszkach. Na początku białka wyglądają na przezroczyste, ale pod wpływem sygnału z mózgu sfery się kurczą. Różna ich objętość gwarantuje odbijanie wszystkich długości fal, dlatego całe komórki zaczynają się wydawać jaskrawobiałe.

kałamarnica kalifornijska Doryteuthis opalescens jądra wyświetlanie kamuflaż Daniel DeMartini Daniel Morse