Tłumili to, co trzeba pobudzać

| Medycyna
PBS.org

W najnowszym numerze Cell opublikowano artykuł, z którego dowiadujemy się, że przez kilkadziesiąt lat w medycynie pokutował niewłaściwy pogląd na temat pewnej grupy enzymów. Uznawano je za wspomagające rozwój guzów nowotworowych i prowadzono badania w kierunku ich wyciszania, gdy tymczasem enzymy te blokują rozwój guzów, należy więc starać się pobudzać ich działanie.

Kinaza białkowa C (PKC) jest katalizatorem wielu funkcji komórkowych, w tym i takich związanych z rozwojem nowotworów. W przeszłości odkryto, że jest ona receptorem dla estrów forbolu, stwierdzono zatem, że aktywacja PKC przez te estry wspomaga rozwój guzów nowotworowych. Przez trzydzieści lat badacze próbowali walczyć z nowotworami za pomocą tłumienia bądź blokowania sygnałów PKC, jednak chemioterapie nakierowane na PKC nie dawały dobrych wyników - mówi główna autorka badań, profesor AlexandraNewton z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego.

Pracująca w zespole Newton Corina Antal szczegółowo przyjrzała się 8% z ponad 550 mutacji PKC zidentyfikowanych w komórkach nowotworowych. Ze zdumieniem odkryła, że większość z tych mutacji osłabia bądź całkowicie blokuje PKC, a żadna z nich nie prowadzi do większej aktywności tego białka. Mutacje blokowały sygnały, zapobiegały stworzeniu prawidłowej struktury enzymu lub blokowały jego zdolności katalityczne. Gdy naukowcy naprawili zmutowane PKC w laboratoryjnej hodowli komórek okrężnicy, okazało się, że prawidłowo działające PKC blokuje rozwój nowotworu. Zespół Newton mówi, że być może prawidłowo działające PKC tłumi sygnały z niektórych onkogenów. Gdy PKC nie działa prawidłowo, sygnały te są silniejsze, co przyspiesza rozwój guza.

Dotychczasowe próby blokowania aktywności PKC okazały się chybioną strategią podczas testów klinicznych. Co więcej, podawanie inhibitorów PKC w czasie chemioterapii wiąże się ze zmniejszoną odpowiedzią na leczenie. Jeśli weźmiemy pod uwagę wyniki naszych badań, to nie ma w tym nic dziwnego. Nasze badania sugerują bowiem, że trzeba iść w przeciwnym kierunku - należy opracować strategie mające na celu odzyskanie aktywności PKC, a nie jego stłumienie. Czyli coś przeciwnego, niż obecnie się robi - mówi profesor Newton.

kinaza białkowa c nowotwór guz nowotoworowy PKC