Nieprawdopodobne przypadki zadecydowały o odkryciu nowego gatunku

Dwa fragmenty czaszki drobnego krokodylomorfa, znalezione na Isle of Wight przez 2 różnych kolekcjonerów w odstępie 3 miesięcy, nie tylko doskonale do siebie pasują, a i ujawniają istnienie nieznanego dotąd prehistorycznego rodzaju i gatunku. Nazwę Koumpiodontosuchus aprosdokiti utworzył dr Steve Sweetman z Uniwersytetu w Portsmouth.

Tylną część czaszki odkryła na plaży w pobliżu Sandown Diane Trevarthen. Kobieta przywiozła trofeum do muzeum Dinosaur Isle. Pracownicy sądzili, że kość należy do młodego któregoś ze znanych dużych gatunków z kredy.

Trzy miesiące później Austin i Finley Nathanowie natrafili na pysk. Oni także zawieźli artefakt do Dinosaur Isle. Załoga szybko przypomniała sobie fragment widziany parę tygodni wcześniej, dlatego poproszono, by pani Trevarthen jeszcze raz przyjechała ze swoją częścią, tak by można było dokonać ponownych oględzin. Okazało się, że tył i przód idealnie do siebie pasują. Dla dobra nauki poszukiwacze skamieniałości podarowali swoje znaleziska muzeum.

Obie części tej wspaniałej małej czaszki są w dobrym stanie, a to [...] niezwykłe, zważywszy, że rozbijające się fale zazwyczaj wygładzają krawędzie takich skamieniałości w ciągu dni, a nawet godzin od wymycia na brzeg. Wygląda więc na to, że oba fragmenty znaleziono szybko po uwolnieniu z mułu, a odłamki oryginalnie zaległy na równinie zalewowej rzeki ok. 126 mln lat temu.

Za pierwszym razem dr Sweetman sądził, że czaszka należy do Bernissartia fagesii (szkielety w podobnym wieku znajdowano najpierw w Belgii, a później w Hiszpanii). Ze względu na niewielkie rozmiary sądziłem, że to czaszka Bernissartia - całkowita długość dorosłego zwierzęcia nieco przekraczała dwie stopy [ok. 61 cm]. Szczególnie przekonywały mnie jednak guzikowate zęby [...].

Dokładniejsza analiza wykazała różnice w układzie kości, co zasugerowało paleontologowi, że to nowy gatunek. Gary Blackwell z Dinosaur Isle oczyścił dolną część czaszki z inkrustacji materiałami mineralnymi. Odsłonił w ten sposób m.in. kości podniebienia.

krokodylomorfy Koumpiodontosuchus aprosdokiti czaszka kolekcjoner Isle of Wight Diane Trevarthen Austin i Finley Nathanowie dr Steve Sweetman