Pajęczyna ze wstawkami, które naśladują odbijające UV kwiaty

_oo Markus oo_ (Markus), CC

Liczne krzyżakowate przędą sieci z odbijającymi ultrafiolet elementami (stabilimenta). Naukowcy sprzeczają się, czemu mają one służyć. Wspominano już o kamuflażu, sygnałach dla partnerów seksualnych czy odstraszaniu ptaków. Teraz naukowcy z University of Incheon w Korei Południowej postulują, że chodzi nie tyle o straszenie, co o wabienie. Wabienie smakowitych kąsków.

Ponieważ wcześniejsze badania na rodzaju Argiope dawały sprzeczne rezultaty, autorzy najnowszego raportu z Behavioral Ecology and Sociobiology pracowali zarówno w terenie, jak i w laboratorium.

W pajęczynach tygrzyków paskowanych (Argiope bruennichi) ze środka wychodzą pionowe zygzaki, wykonane z białego jedwabiu, który odbija więcej promieni UV niż pozostałe nici. Chcąc ustalić, jaką funkcję spełniają stabilimenta, zespół prof. Kima Kil-Wona porównywał zbliżonej wielkości pajęczyny z takimi ozdobami (53) i bez (37). Okazało się, że istnieje związek między występowaniem zygzaków a sukcesem żywieniowym tygrzyka. Stabilimenta wydają się zwiększać przechwytywanie wrażliwych na ultrafiolet zapylaczy [w sieciach z zygzakami znaleziono motyle, muchówki, błonkówki i chrząszcze]. W sieciach ze zdobieniami średnio odkryto 6,2 ± 4,7 owada, w porównaniu do 3,2 ± 2,9 w pajęczynach bez zygzaków. Średnia liczba wrażliwych na ultrafiolet owadów to 4,4 ± 3,6 w pajęczynach ze stabilimenta i 1,8 ± 2,1 w sieciach pozbawionych odbijających UV wstawek. W obu rodzajach pajęczyn średnia liczba owadów niewrażliwych na ultrafiolet była taka sama. Co ważne, Koreańczycy zauważyli, że w pajęczyny ze zdobieniami wpadało 2-krotnie więcej dużych owadów (≥5mm).

Won podkreśla, że ustalenia jego zespołu (fakt wykorzystywania przez pająki słabości zapylaczy do odbijających UV powierzchni) nie falsyfikują tez innych badaczy. Nie można np. zaprzeczyć, że stabilimenta mechanicznie stabilizują i wzmacniają sieć, przez co jest ona w stanie przytrzymać większą ofiarę. Profesor uważa, że u poszczególnych krzyżakowatych stabilimenta mogą być różnie wykorzystywane. Zamierza jednak dotrzeć do pierwotnej funkcji. Ewolucyjne pochodzenie cechy należy oddzielić od jej współczesnej roli.

krzyżakowate sieć stabilimenta ultrafiolet wabienie zapylacze Kim Kil-Won