Udane kwantowe wzmocnienie

| Technologia

Uczeni z australijskich Griffith University i University of Queensland oraz chińskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii stworzyli pierwsze urządzenie, zdolne do wzmocnienia informacji niesionej przez foton bez jednoczesnego wprowadzania zakłóceń. Co więcej, wzmocnienie stanu kwantowego fotonu wiązało się z redukcją zakłóceń.

Profesor Geoff Pryde z Griffith University, który stał na czele zespołu badawczego, stwierdził: po raz pierwszy wzmocniona została informacja zapisana w pojedynczym fotonie. Technika ta działa dzięki połączeniu pełnego szumów stanu kwantowego z 'czystym' fotonem znajdującym się we wzmacniaczu i wykorzystaniu kwantowej teleportacji do przeniesienia informacji na nowy foton. Najbardziej oczywistym zastosowaniem tej metody jest kwantowa kryptografia - przesyłanie informacji, których bezpieczeństwo gwarantują prawa fizyki.

Profesor Tim Ralph z University of Queensland przypomniał, że naukowcy opracowywali swoją technikę przez ostatnie cztery lata. Dodał przy tym, iż kwantowa informacja jest bardzo użyteczna, ale i bardzo delikatna. Tradycyjne sposoby wzmacniania niszczą ją. Główną zaletą naszego wzmacniacza jest fakt, że zachowuje on kwantową informację i może pomóc w przezwyciężeniu ograniczeń odległości, na jaką kwantowa komunikacja jest skuteczna.

kwant foton informacja wzmacniacz