Lasery z drukarki

| Technologia
Camera Slayer

Obecnie lasery powstają w skomplikowanym procesie produkcyjnym, podobnym do tego, w czasie którego tworzy się układy scalone. Naukowcy z University of Cambridge opracowali technikę nadrukowywania organicznych laserów na dowolnej powierzchni.

Lasery produkowane są z ciekłych kryształów będących nematykami chiralnmi (LC). Materiał taki wykorzystuje się do tworzenia laserów również obecnie. Ciekłe kryształy są wstrzykiwane pomiędzy dwie bardzo dobrze dopasowane płytki szklane. Proces ten jest jednak skomplikowany - wymaga cleanroomu i wielu zaawansowanych kroków. Ponadto lasery można tworzyć niemal wyłącznie na szkle lub krzemie.

Naukowcy z Centre for Molecular Materials for Photonics and Electronics oraz Inkjet Research Centre połączyli siły i opracowali technologię tworzenia laserów LC w jednym przebiegu - za pomocą druku.

Wykorzystując tradycyjny system druku atramentowego nanieśli setki niewielkich kropek LC na powierzchnię pokrytą mokrym roztworem polimeru. Gdy roztwór wysychał interakcja chemiczna i mechaniczna spowodowała, że ciekłe kryształy ułożyły się w odpowiedni sposób, tworząc miniaturowe lasery. Podobna do helisy struktura nematycznych chiralnych ciekłych kryształów utworzyła rezonator, a barwniki dodane do ciekłych kryształów pozwoliły na uzyskanie laserów emitujących światło o różnej długości fali.

Naukowcy mają nadzieję, że tania i prosta metoda drukowania laserów pozwoli na zastosowanie tego typu urządzeń w bardzo wielu nowych dziedzinach. Na ulicach mogą pojawić się wielkoekranowe wyświetlacze laserowe, a naukowcy dostaną do rąk tanie laserowe czujniki.

laser druk ciekły kryształ nematyk chiralny