Cena leku wpływa na ocenę prawdopodobieństwa zarażenia chorobą

| Psychologia
@alviseni (El Alvi), CC

Oceniając prawdopodobieństwo zachorowania na grypę, konsumenci skupiają się na... cenie szczepionki. Im jest ona wyższa, tym, wg pacjentów, mniejsze szanse zarażenia się.

Naukowcy z Tulane University przeprowadzili kilka eksperymentów, w czasie których starali się uchwycić reakcję ludzi na cenę leku. Badanym prezentowano m.in. kilka grypowych przekazów zdrowotnych, raz kładąc nacisk na osobiste ryzyko, a raz na zagrożenia w skali społeczeństwa. Części ochotników powiedziano, że szczepionka kosztuje 25 dol., innym, że 125. Choć każdorazowo za szczepienie miał płacić ubezpieczyciel, przedstawiciele grupy z wyższą ceną uważali, że prawdopodobieństwo zarażenia grypą jest w ich przypadku niższe.

Amerykanie zauważyli, że konsumenci instynktownie wierzyli, że ważne leki czy preparaty medyczne powinny mieć korzystną cenę, by wszystkich było na nie stać. Gdy leki kosztowały dużo (za dużo dla części społeczeństwa), badani wnioskowali, że najwyraźniej bez leku można się obejść i ryzyko zachorowania nie jest aż tak wysokie.

lek preparat cena prawdopodobieństwo zarażenie klient pacjent