Trening czyni mistrza matematyki

| Psychologia
brain_blogger, Flickr, CC-BY

To nadzieja dla nas wszystkich. Ekspertem się zostaje, a nie rodzi - mówi doktor Natasha Sigala z University of Sussex. Do takiego wniosku doszli naukowcy po wykonaniu funkcjonalnego rezonansu magnetycznego mózgu Yusniera Viery. Ten urodzony na Kubie mężczyzna potrafi w czasie krótszym niż sekunda obliczyć jaki był dzień tygodnia dla dowolnej daty z przeciągu ostatnich 400 lat. Takie właściwości występują niekiedy u osób cierpiących na którąś z postaci autyzmu. Jednak Viera jest całkowicie zdrowy. W przeciwieństwie do autyków jest w stanie wyjaśnić, jak wykonuje swoje obliczenia. Napisał nawet książki na ten temat i uczy swojej metody.

Badania mózgu Viery zostały przeprowadzone w Centrum Nauk Obrazowania Klinicznego na University of Sussex. Sugerują one, że Viera przechowuje informacje w obszarze odpowiedzialnym za pamięć długoterminową, a długotrwałe ćwiczenia spowodowały, iż potrafi błyskawicznie uzyskać do nich dostęp.

W czasie badań Viera musiał rozwiązywać problemy matematyczne. Zarówno takie, z którymi już się zetknął, jak i takie, które widział po raz pierwszy. Skanowanie ujawniło, że podczas rozwiązywania zadań u Viery aktywuje się - jak u każdego innego człowieka - lewa półkula, ale gdy ma on do czynienia z nieznanym wcześniej problemem pracuje ona nieco inaczej niż zwykle. W takim wypadku widać, że dochodzi do połączenia pamięci długoterminowej z korą przedczołową, która odpowiada za podejmowanie decyzji. To potwierdzałoby spostrzeżenia samego Viery, który twierdzi, że gdy po raz pierwszy spotyka się z jakimś problemem, wykonuje dodatkowy krok w procesie obliczeniowym, dzięki któremu problem nieznany staje się znany. Naukowcy badający Vierę stwierdzili, że w przypadku nieznanych problemów matematycznych trafność jego odpowiedzi wynosi 80% procent, a czas odpowiedzi jest nieco dłuższy. Dla znanych problemów trafność wynosi 90%.

Doktor Sigala mówi, że skany mózgu autyków o podobnych zdolnościach wykazują różne wzorce aktywności, a autycy nie potrafią wyjaśnić, a jaki sposób znajdują prawidłowe odpowiedzi. W przypadku Yusniera jasnym jest, że jego zdolności do efekt długotrwałej praktyki i silnej motywacji.

W naszym artykule nie poruszaliśmy kwestii praktyka kontra wrodzone właściwości. Jednak nasze badania nie wskazują na nic, co mogłoby być wrodzonymi zdolnościami do przeprowadzania obliczeń. Jak pisał Karol Darwin do Francisa Galtona: Zawsze uważałem, że wszyscy ludzie, z wyjątkiem głupców, nie różnią się od siebie intelektem, a jedynie zapałem i ciężką pracą. Wciąż uważam, że to niezwykle ważna różnica - dodaje uczona.

mózg zdolności matematyka praca trening